Hur skapar du konkret affärsnytta i din inköpsprocess med hjälp av digitala verktyg, AI och automatisering? Hur arbetar de som kommit längst med att effektivisera sina inköpsprocesser med hjälp av smart teknik? Digitaliseringsdagen riktar sig till dig som har mandat att leda förändring – oavsett om du är inköpschef, upphandlingsansvarig eller digitaliseringsledare. Du får ta del av konkreta exempel från företag som lyckats effektivisera och utveckla sina inköpsflöden med hjälp av moderna digitala lösningar.
Under Digitaliseringsdagen får du ta del av insikter, trender och konkreta exempel på hur digitalisering, AI och automatisering driver utvecklingen inom inköp. Vi visar hur ledande företag arbetar med att optimera sina inköpsprocesser – från strategi och behovsanalys till upphandling, leverantörsdialog, riskhantering och effektivare P2P-flöden.
Du får se hur smarta verktyg, datadrivna arbetssätt och automatisering skapar bättre styrning, högre affärsnytta och smidigare processer – och hur du själv kan använda samma metoder för att utveckla din organisation.
Agendan uppdateras löpande se nedan.
Det här är en dag för dig som vill ta nästa steg – bortom diskussioner och visioner, och in i praktiken. Du får konkreta metoder, verkliga resultat och möjlighet att ta med dig ny kunskap direkt in i din egen verksamhet.
Som en del av förberedelserna kan du redan nu ladda ner vår nya digitaliseringsrapport, framtagen tillsammans med Ivalua. Rapporten kartlägger hur långt svenska inköpsorganisationer har kommit i sin digitaliserings- och AI-resa – och visar var potentialen finns framåt.
Pris: 1 995 SEK ex. moms
Begränsat antal platser – endast 100 deltagare.
🌟 Har du LiveAkademin? Då får du två biljetter till Digitaliseringsdagen på köpet!
Affärsutvecklingsansvarig, Silf Competence
Vi öppnar dagen med en kort hälsning från Silf och en introduktion till syftet med Digitaliseringsdagen.
Bio:
Oscar Axelsson är affärsutvecklingsansvarig på Silf Competence. Han brinner för att hjälpa inköpare och leverantörer hitta rätt verktyg, metoder och kompetens för att lyckas bättre tillsammans. På Silf driver Oscar utvecklingen av utbildningar, nätverk och forum som stärker yrkesrollen inom inköp och upphandling.
Grundare & Ledarskapsexpert, Alla Leder
Digitalisering, ledarskap och förändring – få med dig teamet framåt
Jenny inspirerar och ger praktiska verktyg för hur du leder människor genom förändring och bygger engagemang i tider av digital transformation.
Fokus ligger på att:
Bio:
Jenny Eklund är en av Silfs mest uppskattade utbildare inom ledarskap, kommunikation och beteendeförändring. Med över 15 års erfarenhet av att stötta individer och grupper i utveckling och förändring, har hon en unik förmåga att se mönster, skapa struktur och frigöra potential. Hon arbetar med allt från konflikthantering och självledarskap till att driva förändring i organisationer.
Manager Solution Consulting, Ivalua resp. Sales Director Nordics, Ivalua
Mer än 80 % av företagens värdeskapande sker i leverantörsledet – och lika stor del av miljöpåverkan. Med rätt digitala verktyg och AI går det att skapa starkare, smartare och mer hållbara leverantörsrelationer.
Här får du insikter om hur företag i Norden har lyckats driva värde, innovation och effektivisering i sina inköpsprocesser.
Bios:
Vd & medgrundare, Ignite
Hur bygger man en inköpsfunktion som inte bara hanterar kostnader, utan driver tillväxt, innovation och resiliens?
Sigbjørn visar hur digitala verktyg och analys kan skapa datadrivna beslutsprocesser som gör att inköpsfunktionen kan bli en strategisk partner för verksamheten.
Bio:
Sigbjørn Nome är VD och medgrundare av Ignite, en ledande plattform för inköps- och leverantörsintelligens. Ignite hjälper organisationer att skapa insikt, kontroll och proaktiva inköpsstrategier genom att samla data och driva analyser som ger mätbara resultat. Tidigare arbetade Sigbjørn som managementkonsult på BCG där han ledde transformationsprojekt inom inköp för stora internationella företag.
Affärsutvecklare, Exsitec
Hur undviker jag att göra bort mig när jag köper systemstöd – fallgroparna du måste känna till
Systembyte upplevs ofta som en ”digital hjärt- och lungtransplantation”. I detta pass delar Pelle med sig av konkreta tips och insikter om hur du kan undvika de vanligaste misstagen vid köp och byte av IT- system.
Du får med dig:
Bio:
Pelle Jakobsson arbetar som säljare och affärsutvecklare på Exsitec – ett av landets största bolag inom implementation och support av affärssystem. Med 30+ års erfarenhet i gränslandet mellan IT och verksamhet hjälper han nu bolag att lyckas (inte misslyckas!) i sina transformationsprojekt.
Talare: från IntegrityNext
I en tid där hållbarhet, riskhantering och regelefterlevnad är affärskritiska, visar IntegrityNext hur företag kan få bättre insyn, kontroll och trygghet i sina leverantörsnätverk.
Passet fokuserar på:
Bio:
IntegrityNext är en global plattform för hållbarhets- och riskhantering i leverantörskedjor. De hjälper företag att automatisera ESG-övervakning, analysera leverantörsdata och säkerställa compliance. Genom AI-drivna lösningar skapar IntegrityNext transparens och bättre beslutsunderlag för inköpsorganisationer i alla branscher.
Bid & Growth Director, Götessons Design Group
Vad händer på leverantörssidan innan anbudet lämnas? Fredrik visar hur företag arbetar strategiskt för att vinna affärer – med fokus på förberedelser, långsiktig dialog och förståelse för beställarens behov
Bio:
Fredrik Kristiansson är Bid & Growth Director på Götessons Design Group med över 20 års erfarenhet inom upphandling och anbudsstrategi. Han har utvecklat marknadens ledande upphandlingslösningar, byggt upp IKEA:s affär mot offentlig sektor och utbildat hundratals säljare och Bid Managers i strategiskt anbudsarbete.
Bid Manager, MIAB & Sveriges första ”Bid-fluencer”
AI håller på att förändra hur anbud skrivs, utvärderas och vinns. Leverantörer använder redan AI för att analysera krav, skriva mer strukturerade svar och skapa enhetlig tonalitet – medan upphandlare står inför nya utmaningar:
Anna tar dig med in i leverantörens verklighet och visar konkreta exempel på hur AI och digitala verktyg redan förändrar spelplanen – och hur du som inköpare kan ligga steget före.
Du får med dig:
Bio:
Anna Nyblin är Bid Manager på MIAB och känd som Sveriges första ”Bid-fluencer”. Hon har drivit strategiska anbudsprocesser och vunnit ramavtal värda över 600 MSEK. Anna brinner för att kombinera AI, data och smarta processer för att effektivisera anbudsarbetet och inspirerar dagligen både företag och inköpare till bättre samspel genom föreläsningar, utbildningar och sitt nyhetsbrev AI Bid Insights.
Affärsområdesansvarig, Acentio
Besart delar erfarenheter från organisationer som har lyckats effektivisera sina inköps- och fakturaflöden.
Du får med dig:
Bio:
Besart Peci är affärsområdesansvarig på Acentio och expert på att hjälpa organisationer att digitalisera och automatisera sina inköps- och fakturaprocesser. Han har lång erfarenhet av att implementera Purchase-to-Pay-lösningar och skapa bättre styrning, transparens och effektivitet i komplexa organisationer.
Datum: | 23 oktober |
Tid: | 09:00 - 14:00 |
Pris: | 1 995 SEK ex moms. |
Plats: | digitalt via Zoom |
Delta enkelt online via Zoom
👉 Klicka här för att boka din plats
För dig som är kund via LiveAkademin:
Du har rätt till två gratisbiljetter till Digitaliseringsdagen. Så här gör du för att boka:
Telefon: 08-752 16 80
E-post: silfonline@silf.se
Vill du att vi kontaktar dig?
Fyll i detta formulär!
Läs rapporten "Aktuell temperatur på digitalisering och AI i inköpsarbetet" här. Målet med rapporten är att ge en aktuell bild av hur digitala verktyg och AI används i inköpsarbetet – och var behoven och möjligheterna är som störst framåt.
Läs mer om Digitala stödverktyg och AI – En nulägesbild 2025
Registrera dig för att få våra utskick med erbjudanden, nyhetsuppdateringar om inköp, logistik och supply chain m.m.
Läs mer om Prenumerera på Silfs nyhetsbrev