Ingrid Hessedahl Engström, logistikchef på Filippa K, berättar om logistikens del i att ha återkommande nöjda kunder, hur företaget arbetar med hållbarhetsfrågor och samarbetspartners och vad som är lockande med att arbeta med logistik. Läs om nya spännande projekt på Filippa K och vem hon väljer som skådespelare i rollen om hennes liv.
Jag och mina medarbetare på logistikavdelningen ansvarar för varuflödet från leverantör till våra kunder både privatpersoner och företag. Varuflödet går via vårt 3PL lager i Borås.
Jag arbetade först inom inköp där också mycket logistikfrågor ingår. Sedan renodlade man så logistiken blev en separat avdelning på det företaget jag arbetade på då. Jag var intresserad av frågorna och blev ansvarig för avdelningen.
Jag är ganska nyanställd på Filippa K, men känner en otroligt glädje med nya spännande logistikprojekt. Det som har varit min största utmaning inom logsitik var när vi införde tullfritt lager hos tidigare arbetsgivare.
Det är en viktig grundsten i hela affärsmodellen. För att ha återkommande nöjda kunder som handlar om och om igen från oss måste vi ha en väl fungerande logistik. Då har vi möjlighet att växa och utvecklas med god lönsamhet.
Det är mycket som händer hos oss. Vi har ny VD, Kristofer Tonström, sedan i februari och Filippa Knutsson började i januari arbeta som Creative Director. Vi kommer även att satsa på en del nya marknader, vilket känns mycket spännande.
Jag tycker det är ett mycket intressant varumärke med många delar som appellerar på mig. Vi har en design som är klassisk och hållbar över tid. Hållbarhetsfrågor är viktiga internt och vid valet av samarbetspartners. Det är ett genuint och äkta företag.
Om du tycker om att ha ett omväxlande arbete där den ena dagen inte är den andra lik, där det alltid finns utmaningar och förbättringsmöjliheter, då tycker jag du ska satsa på ett jobb inom logistiken.
Jag nätverkar ofta med personer inom min bransch, både med människor på liknande tjänster men även med samarbetspartners. Jag prenumerar på olika nyhetsbrev från tidningar och företag i branschen.
Meryl Streep.
Silf Insight ger dig en blandning av nyheter, reportage, intervjuer och fördjupningar inom inköp, logistik och supply chain. Allt i ambitionen att förstärka och inspirera din yrkesmässiga roll. Läs mer om Silf Insight