Upphandlarens 10 viktigaste egenskaper

1. Analytisk förmåga

En inköpare ska ha en problemlösande attityd, kunna skifta perspektiv och ändra fokus utifrån uppdragets karaktär och förutsättningar. Exempelvis är goda kunskaper i ekonomi av oerhört stor vikt för att bli en framgångsrik upphandlare. Du ska bland annat kunna förstå årsredovisningar, genomföra kostnadsnedbrytningar och utforma ekonomiska leverantörsbedömningar. Allt för att minimera de ekonomiska riskerna vid inköp.

2. Förhandlingskunnig

Grunderna i förhandling skiljer sig inte mycket mellan privat respektive offentlig upphandling.
Målsättningen är densamma: Att förhandla fram bättre förutsättningar och avtal. Skillnaden ligger i att upphandlaren måste bemästra förhandlingsmöjligheterna inom LOU:s och LUF:s ramverk.

3. Lagar och regler

Utöver köplagen, avtalslagen och relevanta standardavtal behöver upphandlaren vara mycket väl insatt i den offentliga upphandlingslagstiftningen som bland annat regleras i LOU, LUF och LUFS.

4. Riskhantering

Att kunna identifiera, prioritera och förebygga kostsamma risker är ett viktigt inslag i upphandlarens arbetsvardag. Riskerna behöver inte alltid vara inköps- eller leverantörsrelaterade, utan kan uppstå utanför verksamhetens kontroll (förändringar i politiken, naturkatastrofer, externa konflikter och så vidare).

5. Hållbarhetsfokus

Något som blir alltmer betydelsefullt är hållbarhetsfrågan. Därför måste dagens upphandlare ha ett starkt fokus på hållbarhet som tar hänsyn till såväl sociala, ekonomiska som miljömässiga faktorer.

6. Projektledarförmåga

Då man som upphandlare många gånger driver stora förändringsprojekt gäller det att kunna styra, delegera och koordinera funktioner inom ett projekt för att kunna nå uppsatta mål.

7. Visionärt tänkande

Du måste vara intresserad av att kunna tolka hur de globala trenderna (urbanisering, råvarubrist, ny teknologi m.fl.) kan komma att påverka organisationens behov på sikt.

8. Förändringsledare

Förändringsprojekt är en naturlig del av de flesta organisationers verksamhet. Komplexiteten ligger ofta i att få de involverade parterna att förstå varför förändringen är nödvändig. Genom att behärska metodiken kring att leda i förändring underlättas planering och genomförande.

9. Relationsbyggare

Upphandlare behöver vara duktiga kommunikatörer och relationsbyggare för att få såväl interna som externa nyckelintressenter att dra åt samma håll. Lyhördhet för behov, flexibilitet, samarbetsförmåga och en problemlösande attityd är personliga egenskaper som värdesätts högt.

10. Kommunikatör

Förmågan att lyssna aktivt och kunna diskutera och argumentera är en viktig del i din yrkesroll.