Kompetensgap vid horisonten

Workdays globala rapport "The Global State of Skills", som bygger på svar från 2 300 beslutsfattare i 20 länder, visar att en majoritet är oroade över en framtida talangbrist. Anledningen är att de inte tror att de kompetenser som finns i deras organisationer idag kommer att räcka för att nå framgång i framtiden.

Svenska företagsledare mest oroade

Nyckelinsikter från rapporten

Med de stora förändringarna som sker i omvärlden och med AI-teknologins snabba intåg på arbetsplatser, så förvärras den redan existerande talangbristen. Och traditionella strategier för kompetensförsörjning anses inte längre tillräckliga.

Som ett svar på en osäker framtid väljer allt fler ledare att satsa på strategier som utgår från kompetenser (skills), snarare än traditionella faktorer som titlar och roller, för att göra sina organisationer mer anpassningsbara och motståndskraftiga.

Ledare förbereder sig för talangbrist

Över hälften av de 2 300 företagsledarna i rapporten (51 %) är oroliga för en framtida talangbrist, vilket drivs av att endast 32 % starkt tror att de kompetenser som finns i organisationen idag är desamma som kommer att behövas för framtida framgång.

Hela 70% av de svenska respondenterna är mer bekymrade över kompetensförsörjningen, vilket är mer än i något annat land som ingår i studien.

Kompetensbaserade strategier får genomslag

I strävan efter ökad agilitet och resiliens har 55 % av företagen påbörjat övergången till en kompetensbaserad organisation, och ytterligare 23 % planerar att göra det inom de kommande 12 månaderna.

Produktivitet, tillväxt och agilitet står i fokus

De viktigaste skälen till att gå över till en kompetensbaserad strategi är:

  • Förbättrad produktivitet och affärstillväxt (47 %)
  • Ökad innovation och kreativitet (46 %)
  • Ökad organisatorisk agilitet och intern rörlighet (45 %)

Digital kompetens är avgörande för framtida framgång

De kompetenser som företagsledare säger att de behöver för att nå sina mål de kommande fem åren är:

  • Digitala (65 %) – att använda teknik på ett effektivt och ansvarsfullt sätt.
  • Operationella (59 %) – effektivitet i löpande arbetsmoment och processer
  • Specialistkompetenser (47 %) – specialiserad kunskap och kompetens inom ett visst område

Ledare arbetar aktivt med att övervinna utmaningar

De främsta affärs- och teknikutmaningarna i övergången till en kompetensbaserad organisation är:

  • Tiden det tar att re-skilla medarbetare (43 %)
  • Motstånd mot förändring (38 %)
  • Att anpassa kompetensstrategier till bredare affärsmål (34 %)
  • Att koppla ihop och konsolidera data över olika system (33 %)

AI spelar en avgörande roll i omställningen

41 % instämmer starkt i att AI kommer att bidra till att mildra kompetensbristen, med följande förväntade fördelar:

  • Ökad produktivitet genom automatisering av rutinuppgifter (52 %)
  • Förbättrat beslutsfattande baserat på datadrivna insikter (52 %)
  • Mer personligt anpassad och effektiv kompetensutveckling (47 %)

Ta del av hela rapporten från Workday här: The Global State of Skills Report