Proaktiv hållbarhet ger försprång

Silf har intervjuat Thomas Bergmark som är utbildare på Silfs kurs ”Hållbara inköp och leveranskedjor” om värdena med ett proaktivt hållbarhetsarbete mer än ”att göra gott”, om hur hållbarhetsfrågan kan bli en gemensam drivkraft – snarare än en kravlista – mellan köpare och säljare, om utmaningar och hans bästa tips för att lyckas.

Från kravlista till samarbete i värdekedjan

Positiva effekter av proaktivt hållbarhetsarbete

Vilka konkreta värden och affärsnyttor kan ett medvetet hållbarhetsarbete i värdekedjan ge – bortom det självklara ”att göra gott”?

Proaktivt hållbarhetsarbete i värdekedjan med strategiskt viktiga partners, skapar möjligheter att kapa kostnader, öka lönsamheten, minska risker samt stärka varumärket och därmed bli attraktivare som affärspartner. Detta kan bland annat ske genom att analysera och effektivisera resursanvändning i form av energi, råvaror, insatsmaterial, förpackningslösningar, optimering av fyllnadsgrader och samlastning. En annan viktig dimension av proaktivt hållbarhetsarbete är att analysera och förbättra arbetsmiljö och arbetsförhållanden för medarbetare i värdekedjan. Genom att skapa bättre ordning och reda samt en säker arbetsplats med justa villkor för medarbetarna ökar kvaliteten och produktiviteten i verksamheten. Detta arbete kopplat till ansvarsfullt företagande, minskar sammantaget risken för problem och negativ publicitet.

Patagonia visar vägen

Har du exempel på företag som lyckats omsätta det i praktiken?

Patagonia är ett bra exempel på detta då företaget driver en lång rad utvecklingsprojekt kopplade till ”ansvarsfulla inköpsprinciper”. De genomför till exempel projekt för att säkerställa att leverantörer uppfyller kraven för Fair Trade-certifiering och levnadslöner, samt använder hållbara ekologiska eller återvunna material. Detta arbete har skett under många år samtidigt som försäljning, marginaler och vinsten ökat.

Dra nytta av säljarens kompetens och resurser

Du pratar om att skapa win-win-situationer i värdekedjan. Hur kan hållbarhetsfrågan bli en gemensam drivkraft – snarare än en kravlista – mellan köpare och säljare?

Genom att arbeta proaktivt på detta sätt, så identifierar köpare och säljare potentiella förbättringsområden som stärker båda parter. De förbättringsområden som har störst potential kan sen drivas i gemensamma leverantörsutvecklingsprojekt där säljaren stöttar med kunskap och resurser.

IKEA stöttar leverantörer att säkra tillgång till förnybar el

Har du exempel där det verkligen gjort skillnad?

IKEA är ett bra exempel på företag som lyckats med detta genom att de sen många år aktivt driver leverantörsutvecklingsprojekt. IKEA ställer krav på ett sätt som gör att leverantörer succesivt förbättrar sin hållbarhetsprestanda med stöd av IKEA:s inköpsteam. Enligt IKEA bidrar dessa leverantörsutvecklingsprojekt till effektiviseringar och besparingar som bidrar till en attraktiv prisbild på IKEAs produkter.

Ett aktuellt projekt är förnybar elektricitet där IKEA stöttar leverantörer i 14 olika länder med att säkra tillgången på förnybar elektricitet till en attraktiv kostnadsnivå. Målet 2030 är 100% förnybar energi hos samtliga leverantörer.

Många missar potentialen i värdet med hållbarhet

Du lyfter vikten av att integrera hållbarhet i inköpsstrategin och affären som helhet – inte som ett separat spår. Vad händer när företag lyckas med det, och vad missar de som inte gör det?

En ofta förekommande utmaning är att få styrelse och ledningsgrupp med på tåget då det fortfarande finns fördomar om att ”det är bara en kostnad” och ger inget tillbaka. En annan motsvarande utmaning är att få ägare och ledning hos leverantörerna att se affärsmöjligheter genom ett proaktivt hållbarhetsarbete. Även här finns myten ”det bara kostar och ger inget tillbaka” kvar.

Ett tips är att lyfta fram konkreta framgångscase

Och om du skulle ge ett enda råd till den som vill lyckas – vilket skulle det vara?

Mitt främsta råd för att lyckas är att visa konkreta exempel på hur köpare och säljare kan tjäna pengar på ett proaktivt hållbarhetsarbete. Visa gärna exempel på resultat från framgångsrika företag som fokuserat på affärsnyttan och möjligheter att spara pengar genom effektivare användning av alla typer av resurser samt ökad produktivitet genom att förbättra arbetsförhållanden m.m. för medarbetarna. 

Hållbarhetsarbete handlar om att skapa win-win

Du utbildar inom hållbara inköp och värdekedjor hos Silf – men vad betyder egentligen ”hållbara” i praktiken när det kommer till inköp och logistik?

Först och främst handlar det om värdeskapande win-win samarbete med strategiskt viktiga leverantörer av varor och tjänster. Hållbarhetsfrågorna är mångfacetterade men handlar i grunden om hur köpare tillsammans med leverantörer tar ansvar för frågor kopplade till människor, miljö, ekonomi samt affärsetik.

Mer kunskap har gett hållbarhetsfrågan fler dimensioner

Har begreppet förändrats de senaste åren?

Begreppet har fått ytterligare dimensioner genom åren då insikter och kunskap breddats och fördjupats. Exempel på detta är fördjupad kunskap om tillståndet på vår planet och det faktum att vi redan överskrider 7 av de 9 planetära gränserna där klimatförändringarna givetvis får stort fokus. Inom miljöområdet är cirkulär ekonomi ett annat exempel på område som lyfts fram som extra viktigt eftersom vi sen börja av 1970-talet konsumerar mer resurser än vår planet kan återskapa.

Efterhand som vi fått bättre insikt i och kunskap om våra långa värdekedjor har de sociala frågorna fått nya dimensioner. Exempel på detta är vikten av levnadslöner, förhållande för migrantarbetare samt andra frågor kopplade till medarbetares rättigheter. 

Om Thomas Bergmark

Thomas Bergmark är utbildare hos Silf, och har gedigen erfarenhet av inköpsstrategiska frågor. Han har bland annat lång erfarenhet från IKEA i roller som global hållbarhetschef under nio år, som affärsområdeschef och vd.

//November 2025

Prenumerera på Silfs nyhetsbrev

Silf insight - silf nyheter - prenumerera Registrera dig för att få våra utskick med erbjudanden, nyhetsuppdateringar om inköp, logistik och supply chain m.m. Läs mer om Prenumerera på Silfs nyhetsbrev

Hållbara inköp och leveranskedjor

På kursen Hållbara inköp och leveranskedjor lär du dig hur du kan utveckla hållbara och lönsamma verksamheter och affärer inom privat eller offentlig sektor. Du får kunskap om hur man kan utveckla ansvarsfulla och ekonomiskt hållbara lösningar i värdekedjan, med fokus på inköps- och logistikaktiviteter. Läs mer om Hållbara inköp och leveranskedjor