Supply Chain Outlook 2019

"Risk & Resilience in Supply Chain"

Plats: Vinterträdgården, Grand Hôtel
När: 21 november 2019
Tid: 08.30-17.00

I tider när den globala ekonomin är instabil så krävs nya sätt att upprätthålla en effektiv och hållbar leveranskedja. Historiska strukturer ifrågasätts och vi lever i en tid som påverkas av allt från miljökatastrofer till politiska beslut.

Vi behöver nya verktyg och metoder för att på ett tidigare stadium och ett bättre sätt förutspå och därmed förbereda för oanade händelser.

Ta företaget Vespa, en italiensk produkt med tillverkning i Kina, som snabbt fick ställa om sin produktion till Indien för att få fortsätta leverera till den amerikanska marknaden, allt på grund av politiska beslut.

Jeanstillverkaren Levi's upplevde sitt värsta kvartal någonsin, på grund av brist på bomull, då Pakistans bomullsskörd drabbats av regn. Idag tar man satelliter till hjälp för att inte hamna i samma situation. Information från satelliterna förutspår väder och andra händelser vilket ger Levi's tid att ställa om till andra länder med bättre förutsättningar.

Under årets tema Risk & Resilience in Supply Chain får du både kunskap och verktyg för att stå ännu bättre rustad inför en volatil och många gånger svårtolkad framtid.

Med reservation för ändringar.

Hjärtligt välkommen till en spännande dag!

Moderatorer

Niklas Källner o Elin Nilsson SCO 2019 Silf     

Niklas Källner och Elin Nilsson

Journalist resp. forskare på Umeå Universitet 

Niklas Källner slog igenom stort i Sverige och Skandinavien som reporter i Skavlan. Där hade han korta inslag med varma, nyfikna och underhållande intervjuer med såväl barn som vuxna. Utöver det har han varit programledare för ett antal TV-produktioner, bl.a ”Arvinge okänd”, ”I särklass med Niklas”, ”Delat land” och ”von Svenssons kläder”. 2015 debuterade han som författare med boken ”Tills man dör lever man”, och nu är han aktuell med sin andra bok och föreläsning ”Och bilen går bra?” om kallprat, relationer och livet.

Som journalist har Niklas Källner alltid drivits av sin nyfikenhet, och han har lärt sig värdefulla knep för att få ut så mycket som möjligt av den han intervjuar. Han har en personlig stil och utstrålning som har gjort honom till en folkkär för en bred publik.

Elin Nilsson forskar och undervisar på Handelshögskolan vid Umeå Universitet med ett fokus på konsumentbeteende, handel och digitalisering. Är programsamordnare för Civilekonomprogrammet med inriktning mot handel och logistik samt Civilekonomprogrammet med inriktning mot service management vilket innebär ansvar för utvecklingen och kvalitén på programmen. Hon disputerade med avhandlingen ”Where to shop – understanding consumers choice of grocery stores” där fokus var hur konsumenter väljer butiker och hur olika situationer påverkar deras val. Efter disputationen erhöll Elin ett post-doc stipendium från Handelsrådet för att studera konsumenters attityder till digital-interaktion (som tex. gamification) och hur detta påverkar konsumenternas köpbeteende.

PROGRAM

07.30 - 08.30  Registrering och kaffe/te

Makroekonomisk utblick med nedslag i aktuella händelser

Olof Manner SCO 2019 Silf     

Olof Manner

Senior rådgivare, Swedbank

Olof Manner beskriver svensk och internationell ekonomi med utgångspunkt från Swedbanks konjunkturrapport och dyker ner i såväl geopolitiken och i det som på kort sikt kan förändra synen på ekonomiska utvecklingen framåt.

Började i finansbranschen i mitten av 80-talet. Huvudsakligen arbetat med räntor och obligationer. 25 år på Öhman Fondkommission i olika befattningar (räntechef, vice VD, senior rådgivare). Sedan 2014 på Swedbank där han varit såväl Chef för makroanalysen som Analyschef. Idag Senior rådgivare. Finanskrönikör Affärsvärlden. Medlem i Dagens Industris Skuggdirektion.

Mat, människor och att göra skillnad på riktigt

Kristina Fransson SCO 2019 Silf     

Kristina Fransson

Supply Chain Director, Orkla Foods Sverige

Hur bygger och utvecklar man ett team som gör skillnad på riktigt? Ett team som tar sig an krissituationer och de omöjliga utmaningarna med fast förvissning om att detta kommer vi att lösa – tillsammans. Vad är det som karaktäriserar individerna och teamet som vågar jobba för att både leverera kortsiktiga resultat och för att verkligen göra skillnad på lång sikt? Kristina, Supply Chain Direktören som älskar mat och människor, delar med sig av sitt recept för att lyckas med detta. Kristina tog i hård konkurrens hem det hedervärda priset som "Årets Supply Chain Professional 2018"

10.00 - 10.30  Kaffe, te och mingel

Hur kontrollerar man 40.000 leverantörer i en decentraliserad projektstyrd organisation?

Martin Nielsen SCO Silf  2019    

Martin Nielsen

Group Procurement Manager, PEAB AB

Att skapa säkra och justa arbetsplatser, kvalitetssäkrade leverantörer och hållbarhet för människa, miljö och affär är utmanande i sig, men kanske ännu mer i bygg- och anläggningsbranschen. Hör Martin Nielsen, Koncerninköpschef på Peab, berätta mer om arbetet med att skapa Säkra affärer.

Purchasing’s identity in business and society: future challenges

Arjan van Weele SCO 2019 Silf     

Arjan van Weele will lead an unique workshop

Prof. dr Arjan van Weele

Over the past decades purchasing supply management has gained significant recognition as a key business function. As companies and governments have started to outsource most of their non-core activities to outside suppliers, their risk profile has changed dramatically as suppliers today are co-determining the organization’s costs position and operational efficiency. As a result, purchasing as a function moved from the backroom into the boardroom. Public procurement has been embedded over time with complex European legislation, rules and guidelines. However, this development did not go without any dispute. First, by professionalizing purchasing as a function, companies needed to change their governance model. Second, as purchasing moved from one stage of development to the next, terminology, concepts and operating models changed. Today, purchasing is referred to using many terms and definitions. Which are often unclear to managers and employees. Third, new tasks and roles were assigned to purchasing professionals to include contract management, supplier relations management and sustainable sourcing. Also, in academia there seems confusion about what purchasing includes as there is no common understanding of the key concepts underlying the function and the theories that could or should be used to explore purchasing phenomena.

Arjan van Weele is professor emeritus in Purchasing and Supply Management at Eindhoven University of technology, the Netherlands. He is a recognized boardroom consultant in this domain. He has authored many textbooks, publications and academic articles in esteemed scientific journals. He obtained the IPSERA Lifetime Achievement Award for his outstanding contribution to the academic field. He was nominated as a Member of Honour by the Dutch Association of Purchasing Management in the Netherlands. During his active life as a professional he contributed to many international conferences and was a valued guest speaker at many of Silf’s conferences.

12.00 - 13.00  Lunch

Digital, snabbfotad och flexibel – om att ta plats i handelns omvandling

ClaraKarin_SCO_Silf_600x300_72.jpg    

Annakarin Nyberg

Internetforskare, författare & föreläsare, Miss Clarity

Hur kan detaljhandelns strukturomvandling skapa möjligheter för en flexibel och snabbfotad digital entreprenör?
Entreprenören och internetforskaren Annakarin Nyberg berättar om etableringen av klädmärket Miss Clarity och hur klivet in i en helt okänd bransch blev möjligt tack vare bred kunskap om digitala affärsmodeller, varumärkesbyggande, varsamt relationsskapande och marknadsföring på nätet. Bakom framgångssagan döljer sig också smart utnyttjande av starka digitala kanaler, samskapande med Miss Claritys målgrupp och kontinuerlig analys och lyhördhet inför marknadsföringsstrategier och försäljningskampanjer. Nyberg och Lidström arbetar med en hållbar produktionsprocess med noga utvalda metoder och material. Bland annat sys delar av kollektionen upp först när kunderna har uttryckt sina behov. Ett agilt tillvägagångssätt som bland annat gör avtryck på lagerhantering och inköp.

Drömmen om Miss Clarity föddes när entreprenörsduon Annakarin Nyberg och Clara Lidström hade tröttnat på vad de upplevde vara ett snävt utbud av damkläder, tveksamma produktionsvillkor och brister ur ett hållbarhetsperspektiv. Med ett stort intresse för färg och form, omfattande kunskap om nätet och dynamiska nätverk av entreprenörer med stor digital räckvidd blev Miss Clarity verklighet 2017. Den första kollektionen sålde slut på 48 timmar och hann aldrig mellanlanda på lagerhyllorna.
Annakarin Nyberg är disputerad internetforskare, prisbelönt pedagog och författare till bl.a. böckerna Digitalt entreprenörskap och Sociala medier och härskartekniker. Nyberg möter ofta media och ger svar på frågor som rör samhällets digitalisering. Sommaren 2017 var Annakarin värd i SRs Sommar i P1.

Riskbedömning: Hur information om risker kan påverkar inköpsbeslut

Christian Kowalkowski o Mario Kienzler SCO 2019 Silf     

Christian Kowalkowski och Mario Kienzler

Professor i industriell marknadsföring resp. Biträdande universitetslektor i industriell marknadsföring, Linköpings universitet

När vi pratar om risk tenderar vi att fokusera på kvantifierbar information för att bedöma situationen. Ett implicit antagande är att risk är något som kan mer eller mindre bedömas objektivt. Men risken har också en subjektiv komponent, berättar Linköpingsforskarna Christian Kowalkowski och Mario Kienzler. Hur tolkar inköpare riskinformation och vilka faktorer spelar roll i riskbedömningen? Christian Kowalkowski och Mario Kienzler från LiU kommer att presentera resultatet från en ny studie som undersöker just detta. 

Christian forskar, föreläser och undervisar om tjänstestrategier i produktföretag, tjänsteinnovation, marknadsföring av helhetslösningar samt värdeskapande utifrån en tjänstelogik. Han har skrivit boken "Service Strategy in Action: A Practical Guide for Growing Your B2B Service and Solution Business." Mario forskar och undervisar om marknadsföring, prissättning samt beslutsfattning.

Förebygg och hantera risk genom ökad kollektiv intelligens vid inköp & logistik

Alexandra Lindahl o Philip Roth SCO 2019 Silf     

Alexandra Lindahl och Philip Roth

Managementkonsult, Influence AB resp. PhD och Managementkonsult, Influence AB

Att samverkan i olika former är en nyckel till effektivitet i alla organisationer är ingen nyhet. Trots detta är samverkan en utmaning i de flesta organisationer. Philip och Alexandra berättar om hur samverkan förbättras genom att öka gruppers kollektiva intelligens. Relationsvärme, förståelse för roller och uppgifter samt att gemensamt reflektera över både process och resultat är nyckelaspekter i kollektiv intelligens. Hur kan utvecklad kollektiv intelligens och ökat samförstånd mellan kund och leverantörsled förebygga och hantera risk? Reflektion, inspiration och kunskapsdelning utlovas!

Philip jobbar till vardags med datadrivet förändringsarbete, där intelligent samverkan är en konkret framgångsfaktor. Han har i sin forskning studerat hur samverkan mellan individer, grupper och IT-system kan organiseras för att utveckla kunskap och underlätta lärande i företag. Alexandra arbetar främst med ledarskaps- och kulturutvecklingsprogram, förändringsledning. Hon är även ansvarig för den forskningsstudie som Influence genomför tillsammans med Handelshögskolan med hypotesen att kollektiv intelligens utvecklat genom ett digitalt verktyg ökar både teams prestation och deras välmående.

Hur ostrukturerad information kan ge värdefulla insikter inom risk management området

Anders Nilhlen SCO 2019 Silf     

Anders Niléhn

Management konsult, tidigare VP-roller inom Supply Chain

Anders har en lång erfarenhet från ledande befattningar inom supply, inköp och R&D. Förutom att vara management konsult, är han engagerad i start-up aktiviteter inom FinTech. Här hanteras stora informationmängder med bl.a hjälp av AI/NLP lösningar. Med denna bakgrund ser han möjligheter att effektivisera processer inom både inköp och supply. Hans erfarenhet är att det inte bara handlar om nya arbetssätt, utan att det också är fråga om förändringsledning. Anders kan komma att provocera, men han hoppas framförallt att entusiasmera!

14.50 - 15.20  Kaffe, te och mingel

Brains, Gains, and Learning Machines

Alex Beard SCO 2019 Silf     

Alex Beard

Author, Natural Born Learners

Alex has worked in education for a decade. After starting out as an English teacher in a London comprehensive, he completed his MA at the Institute of Education before joining Teach For All, a growing global network working to ensure that the next generation fulfils their potential. He is fortunate to spend his time travelling the world in search of the practices that will shape the future of learning and has written about his experiences for the Guardian, Financial Times, Evening Standard, Independent and Wired. His book Natural Born Learners is a user's guide to transforming learning in the twenty-first century, taking readers on a dazzling global tour into the future of education, from Silicon Valley to Seoul, Helsinki to Hounslow.

Världens största internetmarknad

Jacob Loven SCO 2019 Silf     

Jacob Lovén

Skapare av podden ”Den Digitala draken” som analyserar och belyser den kinesiska techscenen

Kina har idag två av världens åtta högst värderade bolag, Tencent och Alibaba. Tillsammans med USA står Kina överlägset för de flesta unicorns som produceras årligen. De kommer inom kort kunna konkurrera med den amerikanska marknaden som världens största exportör av techbolag. Det är dags för oss européer att börja ta Kinas techscen på allvar, för det kommer vi vara så illa tvungna till inom en snar framtid.

Den Digitala Draken djupdyker i Kinas techfenomen, i allt från e-handel till logistik:

  • Hur techscenen ser ut i Kina med konsumenten, ekosystemet och jättarna
  • Uber och Didi, hur två av världens högst finansierade startups konkurrerar med varandra och vad deras endgame är inom Supply Chain och transporter
  • Plattformsekonomin och vad kan vi lära oss om Amazon genom att studera Alibaba
  • Cainiao: Hur Alibaba förändrade logistik i världens största konsumentmarknad genom att konsolidera marknaden
  • Och sist men inte minst: Hur kommer handelskriget påverka innovation i framtiden?

Jacob Lovén har arbetat i över 10 år med digital utveckling för företag som Klarna, MTGx och Schibsted. Sedan 2016 driver han tillsammans med Tom Xiong podcasten Den Digitala Draken som har blivit en av Sveriges mest inflytelserika röster om digital transformation.

Vinterträdgården, Grand Hôtel 2018


Vinterträdgården 2018

Supply Chain Outlook Silf

Publik Supply Chain Outlook Silf

Utst2_370x250_72.jpg

Utst_370x250_72.jpg

Evenemangsinfo

Boka

Årets mötesplats för inköpare och logistiker

Datum: 21 november
Tid: 08:30 - 17:00
Pris: 5 980 SEK (exklusive moms). Medlemspris: 5 430 SEK (exklusive moms) Kan ej kombineras med andra rabatter/erbjudanden.
Plats: Vinterträdgården, Grand Hôtel, Stallgatan 6, Stockholm

Erbjudande SCO

Supply Chain Outlook 2019 - erbjudande

(Kan ej kombineras med andra rabatter/erbjudanden)

Utställare

Green carrier utsällare på SCO 2019

Visma

SSG Standard Solutions Group

Optimity

FR2000

Apper

Basware utsällare på SCO 2019

Studentlitteratur.jpg

Inbjudan till partners och utställare

Inbjudan utställare och partner på Supply Chain Outlook 2018

Vill du ställa ut på Supply Chain Outlook 2019?
Läs Partner- och utställarprospekt - Inbjudan, pdf.
Kontakta Bjarne Svensson, Silf
tfn: 08-752 16 63, 072-309 96 63

Kontakt

Telefon: 08-752 16 80
E-post: silfonline@silf.se

Vill du att vi kontaktar dig?
Fyll i detta formulär!

Map

Kartlänk till Grand Hôtel Stockholm