Hållbara inköp och leveranskedjor

På kursen Hållbara inköp och leveranskedjor lär du dig hur du kan utveckla hållbara och lönsamma verksamheter och affärer inom privat eller offentlig sektor. Du får kunskap om hur man kan utveckla ansvarsfulla och ekonomiskt hållbara lösningar i värdekedjan, med fokus på inköps- och logistikaktiviteter.

Utveckla hållbara leverantörskedjor

Inom inköp och logistik är miljö- och sociala frågor viktiga för helheten. Det handlar om att ta ansvar för människor och miljö på ett sätt som även gynnar ekonomin.

Genom en offensiv och väl genomtänkt strategi kan hållbarhetsarbetet främja en hållbar samhällsutveckling, samt bli en avgörande konkurrensfördel.

På kursen Hållbara inköp och leveranskedjor lär du dig bland annat ramverken inom hållbarhet och hur du kan utveckla samarbetet med leverantörer på ett hållbart sätt. Du kommer att utbyta erfarenheter med de andra deltagarna och få verktyg som du kan använda i arbetet med utveckling av värdekedjan med fokus på inköp- och logistikaktiviteter.

Från Hållbara inköp och leveranskedjor

  • Begreppet Hållbarhet
  • Utblick i omvärlden - megatrender
  • FNs mål och ramverk för hållbarhet
  • EU lagstiftning som utvecklar och påverkar verksamheten
  • Klimatfrågan som drivkraft
  • Riskbedömningar av verksamheten
  • Inköpsstrategier - Integrering av hållbarhetsfrågorna i verksamheten och affären
  • Att ställa krav, följa upp och agera
  • Långsiktig och lönsam leverantörsutveckling
  • Fallstudier

Syfte och utbildningsmål

Syftet är att ge dig de kunskaper, insikter och verktyg som behövs för att förstå och utveckla ansvarsfulla och ekonomiskt hållbara lösningar i värdekedjan, med fokus på inköps- och logistikaktiviteter.

Målet är att du efter kursen bland annat ska kunna bidra till utveckling och ansvarstagande i väsentliga delar av värdekedjan, med långsiktigt värdeskapande och lönsamhet i fokus, både på intäkts- och kostnadssidan.

Vem ska gå Hållbara inköp och leveranskedjor?

Du som arbetar med inköp och/eller logistik inom privat och offentlig sektor, och vill lära dig hur organisationens inköps- och logistikverksamhet kan utvecklas så att kundernas eller medborgarnas, ledningens och samhällets krav uppfylls på ett värdeskapande och/eller affärsmässigt sätt.

För att du ska kunna ta till dig innehållet i den här utbildningen krävs inga formella kunskaper. Det är bra om du har erfarenhet av inköp och/eller logistik sedan tidigare.

Kursmaterial

Största delen av kursmaterialet tillhandahålls endast digitalt. I samband med din kallelse får du ett mail med inloggningsuppgifter till vår lärplattform där materialet finns tillgängligt.

Du lär dig

  • Få ökad förståelse för de stora perspektiven och hur de utmaningar vi står inför kan vändas till värdeskapande och affärsmässiga möjligheter
  • Att jobba med långsiktig utveckling av olika delar av värdekedjan, med fokus på leverantörer av varor och tjänster
  • Att integrera hållbarhetsfrågorna i verksamhets- och affärsprocesserna
  • Hur man kan utveckla leverantörer i syfte att tillsammans skapa ett ökat värde

Kommande starter

Datum: 18 maj - 19 maj
Kurslokal:
Datum: 31 augusti - 1 september
Kurslokal: Distans
Datum: 20 oktober - 21 oktober
Kurslokal:
Platser kvar: $Platser kvar$
Pris: $Pris$
Medlemspris: $MedlemsPris$

📢 Kostnadsfritt LiveAkademin-pass

För dig som bokar en kurs som startar i januari bjuder vi på ett kostnadsfritt livepass i Silfs LiveAkademin under november eller december (värde 1995 SEK exkl. moms). Ett inspirerande tillfälle för kompetenshöjning.

Använd kampanjkod JANUARI2026 vid bokning. Erbjudandet gäller fram till 3/12-25.

Alla kursstarter hittar du här.

Hållbara inköp och leveranskedjor rekommenderat tillval till grundlicenserna

En modern och kompetent inköpare, upphandlare och logistiker behöver också kunskaper om hållbarhet. Kursen Hållbara inköp och leveranskedjor rekommenderas därför som tillval till Silfs grundlicenser:

Boka Hållbara inköp och leveranskedjor tillsammans med en grundlicens – till förmånligt pris på 15 500 SEK (exklusive moms). Vid kombinerad bokning: ange namn på vald grundlicens under Övrigt.

Om utbildaren

Thomas Bergmark

 

 

 

 

 

Utbildare för kursen är Thomas Bergmark, som har gedigen erfarenhet av inköpsstrategiska frågor. Han har bland annat lång erfarenhet från IKEA i roller som global hållbarhetschef under nio år samt som affärsområdeschef och vd. 

Kontakt

Kontakta oss för kompetensrådgivning!

Telefon: 08-752 16 80
E-post: silfonline@silf.se

Vill du att vi kontaktar dig?
Fyll i detta formulär!

Digital support på distanskurserna: 
Ring: 0735-186015

Bokningsinformation
Kurslokaler

Rabatterbjudanden på Silf

en grupp leende personer tittar in i kameran 1) Lojalitetserbjudande 2) Boka-tidigt-erbjudande 3) Våra licenser 4) Silfpasset - 12 kursdagar att dela på. Läs vidare här om dem här. Läs mer om Rabatterbjudanden på Silf

För er som är 7 personer eller fler

Kursen genomförs som en företagsintern utbildning, det vill säga att den hålls hos er på företaget eller en bokad lokal. Läs mer om företagsinterna utbildningar eller kontakta oss direkt på 08-752 16 80 för frågor eller offert.

Läs om Företagsintern utbildning

Köp boken Sustainable Procurement

Sustainable Procurement Sustainable Procurement - A Practical Guide to Corporate Social Responsibility in the Supply Chain by Jonathan O'Brien. The business case for sustainability is clear and organizations are responding to the imperative to act. But with 50-70% of the change needed involving the supply base, procurement and supply chain functions are critical to success. Buy the book from Silf. Läs mer om Köp boken Sustainable Procurement