Inköpsstrategi i offentlig sektor

Inköpsstrategi i offentlig sektor ger dig en robust grund i strategiskt inköpsarbete inom offentlig sektor. Du får praktiska och teoretiska verktyg för att effektivisera inköpsprocessen – från behovsanalys till uppföljning – samt fördjupad förståelse för samverkan, etik och affärsmannaskap. En perfekt kurs för dig som vill bidra till affärsmässiga, hållbara och kostnadseffektiva affärer i offentlig sektor. Denna kurs ersätter Affärsmannaskap i offentlig upphandling.

Den goda offentliga affären

Kursen Inköpsstrategi i offentlig sektor ger dig grundläggande kompetens inom offentlig inköpsteknik. Utbildningen vänder sig till dig som behöver en bra grund inom offentliga affärer i ditt dagliga arbete och som vill få ett grepp om modernt inköps- och upphandlingsarbete. Under utbildningen integreras praktiska och teoretiska moment. Kursen innehåller i stor omfattning relevans till praktiska erfarenheter inom offentligt inköp.

Kursen innehåller även exempel på hur man kan uppnå samordnad strategisk styrning, effektivisering och besparing när flera kommuner, bolag etc samverkar i upphandlingsfrågor. 

Från Inköpsstrategi i offentlig sektor

  • Inköps-/upphandlingsprocessen - från behov och marknadsanalys till leverans och uppföljning
  • Mål, syfte med inköp/offentlig upphandling
  • Strategisk samverkan
  • Intressentanalys
  • Etik och moral och affärsmannaskap
  • Standardavtal, leverantörsvillkor och Incoterms

Syfte

Syftet med kursen är att ge dig en tydlig och praktisk förståelse för hur du driver ett modernt, affärsmässigt och hållbart inköps- och upphandlingsarbete. Du får verktyg för att navigera hela processen – från behovsanalys till uppföljning – med fokus på etik, goda leverantörsrelationer och effektiva avtal.

Målet är att få en insikt i det strategiska och taktiska inköps-/upphandlingsarbetet, så att du med hänsyn tagen till den upphandlande myndighetens mål kan skapa förutsättningar för den goda affären.

Vem ska gå Inköpsstrategi i offentlig sektor?

För dig som jobbar med inköp på hel- eller deltid och vill förstå hur man arbetar strategiskt och taktiskt med inköp och upphandling i offentlig sektor. Kursen tangerar såväl offentligt inköp och upphandling som inköp i privata organisationer. Du har till exempel rollen som upphandlare, inköpare, inköpssamordnare, verksamhetschef, hållbarhetsansvarig eller politiker.

För att du ska kunna tillgodose dig kursens innehåll krävs inga formella förkunskaper.

Inköpsstrategi i offentlig sektor är en fristående kurs på 2 dagar som även ingår i Silfs certifieringsprogram i inköp, med kunskapsprov, för dig som ska bli certifierad strategisk inköpare - offentlig, CISilf®.

Kursen genomförs som en av fem delar i Upphandlingslicensen LOU - Grundutbildning i offentligt inköp. och Upphandlingslicensen LUF - Grundutbildning i offentligt inköp. Boka alla fem delarna till ett förmånligt paketpris på respektive licenssida.

Kursmaterial

Största delen av kursmaterialet tillhandahålls endast digitalt. I samband med din kallelse får du ett mail med inloggningsuppgifter till vår lärplattform där materialet finns tillgängligt.

Du som kursdeltagare får också till gång till tre värdefulla dokument som stöd för att underlätta vidare implementering av kursens innehåll i din egen verksamhet; 

  • Inköpsprocessen steg för steg

Dokumentet ger ett praktiskt stöd som skapar klarhet i ansvar för processens olika delar, stärker samarbetet med verksamheten och minskar juridiska och operativa risker. Det är både ett arbetsverktyg och hjälp vid kommunikation mellan inköpsenheten och verksamheten.

  • Riktlinjer för upphandling och inköp

Dokumentet ger en tydlig struktur för hela inköpsprocessen; med metoder, checklistor och riktlinjer som höjer kvalitet i inköps- och upphandlingsarbetet inkluderat regelefterlevnad. Det minskar risker för fel eller överprövningar och skapar förutsägbarhet och effektivitet i arbetet. Samtidigt fungerar det som ett gemensamt stöd för samarbete mellan inköpsenheten och verksamheten.

  • Policy för upphandling och inköp

Dokumentet är ett exempel på policy för att skapa legitimitet och ge stöd för inköpsarbetet, tydliggöra roller, ansvar och beslutsvägar, och stärka den offentliga inköparens möjligheter att arbeta strategiskt, professionellt och rättssäkert. Policyn lyfter även fram hållbarhet, klimatpåverkan, etik, krisberedskap och samverkan med näringslivet, vilket avse ge den offentliga inköparen mandat att integrera dessa perspektiv i upphandlingar.

Du lär dig

  • Effektiva metoder för att arbeta strategiskt och taktiskt med inköp i offentlig sektor
  • Att analysera behov och se helheten i inköpsprocessen – med fokus på totalkostnad och affärsnytta
  • Hur gott affärsmannaskap, etik och goda leverantörsrelationer skapar långsiktig framgång
  • Att omsätta mål och styrning i praktiken – för professionella, hållbara och värdeskapande affärer

Kommande starter

Datum: 4 mars - 5 mars
Kurslokal: Distans
Platser kvar: $Platser kvar$
Pris: $Pris$
Medlemspris: $MedlemsPris$

Certifieringar

Kontakt

Kontakta oss för kompetensrådgivning!

Telefon: 08-752 16 80
E-post: silfonline@silf.se

Vill du att vi kontaktar dig?
Fyll i detta formulär!

Digital support på distanskurserna: 
Ring: 0735-186015

Bokningsinformation
Kurslokaler

Rabatterbjudanden på Silf

en grupp leende personer tittar in i kameran 1) Lojalitetserbjudande 2) Boka-tidigt-erbjudande 3) Våra licenser 4) Silfpasset - 12 kursdagar att dela på. Läs vidare här om dem här. Läs mer om Rabatterbjudanden på Silf

Ingår i Silfpasset - 12 kursdagar att dela på

Bild på Silf Passet

Försäkra dig om bra priser på Silfs kurser. Köp 12 kursdagar att användas för dig själv eller andra i organisationen, när behov uppstår.

För er som är 7 personer eller fler

Kursen genomförs även som en företagsintern utbildning, det vill säga att den hålls hos er på företaget.

Läs mer om Företagsintern utbildning eller kontakta oss direkt på 08-752 16 80 för frågor eller offert.