En förflyttning av det offentliga inköpet till att bli en allt mer strategiskt viktig funktion, vilka kompetenser som krävs för att lyckas med denna förflyttning, likheter och skillnader mellan offentligt och privat inköp och vad de båda grupperna kan lära av varandra. Om detta handlar intervjun med HBVs inköpschef Ola Kroon. Träffa HBV och Ola Kroon på Supply Chain Summit by Silf - Årets mötesplats Årets mötesplats för beslutsfattare inom inköp, upphandling och logistik – den 14 november!
Du och HBV uttrycker att det offentliga inköpet genomgår en förflyttning från fokus på inköpsprocessen till fokus på inköpsstyrning. Beskriv mer konkret vad ni menar, samt vilka effekter du förväntar komma av denna förändring.
- Det vi menar med detta är att inköp idag har blivit en strategiskt viktig funktion, där inköpsprocessen inte längre är en isolerad aktivitet utan en integrerad och naturlig del av verksamhetsstyrningen.
Innebär denna vridning av fokus ett behov av andra kompetenser inom inköp än tidigare, och i så fall vilka kompetenser?
- Om verksamheten saknar nödvändiga resurser idag kan det vara nödvändigt att tillsätta kompetenser som hållbarhetstrateger, affärsutvecklare och controllers med fokus på uppföljning. Om dessa resurser redan finns inom organisationen är det avgörande att etablera ett tvärfunktionellt arbetssätt och samtidigt öka förståelsen för inköpsarbetets betydelse.
Du har jobbat inom både privat och offentligt inköp. Vad är de största skillnaderna och vad är de största likheterna? Står de båda grupperna inför samma utmaningar i framtiden?
- Jag skulle säga att inköpsprocesserna har blivit mer lika än tidigare, men det viktigaste är att vi som arbetar med inköp gör bra och hållbara affärer. Vi behöver alla förbättra vårt förarbete, våra strategier och uppföljning. Inom offentlig upphandling har vi dessutom LOU (Lagen om offentlig upphandling) att förhålla oss till, vilket innebär att vi som offentliga aktörer måste vara transparenta i allt vi gör.
Vad ser du att de offentliga inköparna kan lära sig av de privata inköparna och vice versa?
- Jag tycker att denna fråga kan vara svår att besvara specifikt. Men om man är nyfiken på våra olika arbetssätt, finns det mycket man kan lära sig och anpassa till den verksamhet man själv arbetar i. Under mina cirka åtta år inom offentlig upphandling har jag bidragit med ett tydligare affärsfokus, samtidigt som jag lärt mig hur man arbetar utifrån de fem principerna inom offentlig upphandling: icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, transparens och ömsesidigt erkännande.
Inköpschef, HBV Husbyggnadsvaror
Ola har en gedigen bakgrund inom inköp och har de senaste åtta åren varit inköpschef på HBV, där han leder en avdelning med cirka 20 inköpsstrateger. Denna avdelning utgör idag kärnverksamheten för HBV och spelar en central roll i organisationens framgång. Innan Ola kom till HBV arbetade han i den privata sektorn, där han under sju år var inköpschef på vårdföretaget Ersta Diakon. Dessförinnan hade han en lång karriär på Praktikertjänst, där han under nio år arbetade med inköp. Ola började sin karriär inom försäljning och marknadsföring, men övergick senare till inköpssidan, vilket visade sig vara ett framgångsrikt drag. Utöver sitt arbete har Ola varit aktiv inom professionella nätverk och organisationer. Han har bland annat varit ordförande för Silf Öst region och suttit i styrelsen för Silf Competence, där han bidragit med sin expertis och erfarenhet inom inköp.
Ola Kroon kommer att delta som talare på Supply Chain Summit by Silf den 14/11 - Årets mötesplats för dig som är beslutsfattare inom inköp, upphandling och logistik - på temat Från inköpsprocess till inköpsstyrning: En förflyttning inom offentliga inköp.
2024-10-03
Registrera dig för att få våra utskick med erbjudanden, nyhetsuppdateringar om inköp, logistik och supply chain m.m. Läs mer om Prenumerera på Silfs nyhetsbrev
Årets mötespunkt för beslutsfattare inom inköp, upphandling och logistik
Som medlem i Silf Network får du 1 000 SEK i rabatt på Supply Chain Summit by Silf den 14 november 2024.
Bli medlem här.
CUSilf® är ett program för dig som arbetar eller planerar att arbeta inom den offentliga sektorn. Är för dig som vill bli mer affärsdriven i dina upphandlingar. Läs mer om Certifierad Upphandlare, CUSilf®
Upphandlingsutbildning som stärker din kunskap inom strategiskt inköp. Gå fyra kurser inom offentlig upphandling och ta Silfs Upphandlingslicens inriktning LUF för att genomföra bra och hållbara upphandlingar: LUF i praktiken, Affärsmannaskap i offentlig upphandling, Offentlig förhandlingsteknik och Inköpsekonomi. Läs mer om Upphandlingslicensen LUF – Grundutbildning upphandling