Hur är förutsättningarna för hög prestation inom inköp och logistik?

Silf har undersökt nivån på motivation inom inköp och logistik i Sverige. Vad krävs för att branschen ska nå sin fulla potential?

Silf tar tempen på arbetssituationen

Silf har undersökt nivån på motivation inom inköp och logistik i Sverige.

Pulsmätningen indikerar att branschen har goda förutsättningar för hög prestation, men att potentialen inte är fullt ut realiserad. Framför allt behövs större strategiskt inflytande, mer tvärfunktionellt samarbete och bättre tillgång till kompetensutveckling.

Hög motivation skapas av tre faktorer

Enligt managementforskaren Daniel Pink bygger motivation – och därmed hög prestation – på tre drivkrafter:

  • Autonomy – självstyre och möjlighet att arbeta självständigt
  • Mastery – viljan att lära nytt och utvecklas
  • Purpose – känslan av meningsfullhet i arbetet

Stort självbestämmande men begränsat inflytande

I hög grad styr individerna själva vad de gör – drygt hälften av respondenterna svarar ”jag själv” på frågan vem eller vad som främst styr vad de lägger arbetstiden på. En tredjedel svarar ”interna intressenter” (beställare, kravställare, ledningen, kollegor på min avdelning etc.).

När det gäller strategiska beslut ser det annorlunda ut. Endast en tredjedel anser att inköps-/logistikfunktionens har inflytande i hög grad. Ungefär hälften anser att inflytandet finns i viss grad, medan drygt 20 procent anser att inflytandet över strategiska beslut är lågt.

Meningsfulla arbeten men behov av samarbete och kompetensutveckling

Tre av fyra upplever sitt arbete i hög grad meningsfullt. När respondenterna får ange vad som skulle öka deras motivation och engagemang så toppar ”bättre tvärfunktionellt samarbete”, följt av större möjligheter till kompetensutveckling och mer tid eller resurser. På fjärde plats hamnar högre lön.

Omvärldsförändringarna driver kompetensbehov

Fyra av fem vill kompetensutvecklas för att möta omvärldens snabba förändringar. Viktigast när man går utbildning är att få inspiration och nya idéer (78 %), följt av att få ny kunskap (66 %). Också nätverkandet med branschkollegor anses viktigt (46 %).

Digitalisering och AI toppar listan

Störst behov av kompetensutveckling ser man inom digitalisering och AI (54 %), följt av ledarskap och förändringsledning (44 %) samt hållbarhet (41 %). De flesta föredrar korta, återkommande utbildningspass på distans. Därefter kommer nätverkande och fysiska kurstillfällen 2–3 dagar per år.

Bra utveckling idag och goda utvecklingsmöjligheter framåt

Fyra av tio upplever att de i hög grad utvecklas i sin nuvarande roll. Samtidigt ser en majoritet goda möjligheter att utvecklas i yrket de kommande åren – även om drygt 20 procent tror att de behöver byta arbetsgivare för att ta nästa steg.

Ta del av rapporten här

Rapport "Kompetensutveckling och arbetssituation för inköps-/logistikfunktionen", pdf.

uell temperatur på digitalisering och AI i inköpsarbetet 2025-06-30 Hur är förutsättningarna för hög prestation inom inköp och logistik?

För dig som vill lära mer

Om du vill ta nästa steg själv, erbjuder vi på Silf flera utbildningar som ger dig konkreta verktyg:

LiveAkademin - 2h Livepass


Kurser och utbildningar

 

Prenumerera på Silfs nyhetsbrev

Silf insight - silf nyheter - prenumerera Registrera dig för att få våra utskick med erbjudanden, nyhetsuppdateringar om inköp, logistik och supply chain m.m. Läs mer om Prenumerera på Silfs nyhetsbrev

LiveAkademin

Utvecklas i takt med branschen. LiveAkademin är för dig som jobbar med inköp, upphandling eller logistik – och vill växa i din roll. Varje månad deltar du i digitala livepass, får personlig rådgivning och tillgång till praktiska verktyg som gör skillnad i din vardag. Läs mer om LiveAkademin