Genom Grundutbildning offentlig upphandling får du verktyg för och vetskap om hur du genomför bra offentliga upphandlingar. Du stärker din skicklighet och uppdaterar din upphandlings- och inköpsteknik genom relevanta behovsanalyser och nya verktyg för leverantörsbedömningar.
Helhetssyn på inköpsprocessen
Upphandling är mycket mer än LOU och LUF. En strukturerad helhetssyn genom hela inköpsprocessen lägger grunden för att göra goda och långsiktigt hållbara affärer och upphandlingar.
Som offentlig upphandlare och inköpare är det mycket viktigt att du besitter goda kunskaper och har kompetens inom strategiskt inköp, då du hanterar stora och små risker för att göra bra affärer. Med vår kurs i offentlig upphandling stärker du din kunskap inom strategiskt inköp.
Grundutbildning offentlig upphandling är uppdelad i tre delar. För att optimera ditt lärande integreras praktiska och teoretiska övningar med teoretiska avsnitt. Som offentlig upphandlare och inköpare är det mycket viktigt att du har kompetens inom strategiskt inköp, då du hanterar stora och små risker för att göra bra affärer.
Från Grundutbildning offentlig upphandling
Offentlig inköpsteknik
Affärsmannaskap och upphandlingsfunktionens roll
Förhandlingsteknik
Upphandlingsprocessen - från behovsanalys till leverans och uppföljning
Hur upphandlingen påverkas av den offentliga upphandlingsjuridiken
Du kan välja att läsa kurserna var för sig eller boka hela Grundutbildning offentlig upphandlingtill ett paketpris där alla delkurser ingår.
Syfte och utbildningsmål
Syftet med utbildningen är att du ska få en god grund för att kunna genomföra effektiva och affärsmässiga upphandlingar.
Målet är att du ska få ett helhetsperspektiv på upphandlingsprocessen, en bättre upphandlingskompetens och en ökad trygghet i din roll som upphandlare.
Vem ska gå Grundutbildning offentlig upphandling?
Du som på olika sätt arbetar med upphandlingar och fattar inköpsbeslut. Utbildningen riktar sig både till dig som är ny som upphandlare/inköpare och för dig som arbetat några år och fått ett större ansvar.
För att du ska kunna ta till dig innehållet i den här utbildningen krävs inga formella kunskaper. Det är bra om du har viss erfarenhet av inköp eller upphandling.
Grundutbildning offentlig upphandling är en fristående utbildning som även ingår i Silfs certifieringsprogram i inköp och upphandling, CUSilf®, för dig som ska bli certifierad upphandlare. Grundutbildningen går också att genomföra med inriktning LUF för dig inom försörjningssektorn. Vänligen kontakta oss om du är intresserad av att läsa utbildningen med inriktning mot LUF.
Kursmaterial
Största delen av kursmaterialet tillhandahålls endast digitalt. I samband med din kallelse får du ett mail med inloggningsuppgifter till vår lärplattform där materialet finns tillgängligt.
Du lär dig
Att arbeta proaktivt med upphandlingar, med nyttan för hela verksamheten, från leverantör till beställare och användare, i fokus
Hur du styr moderna inköps- och upphandlingsprocesser med framgång
Hur du som upphandlare och strategisk inköpare kan utveckla samarbetet med leverantörerna
Upphandlingslicensen
Upphandlingslicensen får du efter du avslutat och fått godkänt kunskapsprov på Grundutbildning offentlig upphandling och Affärssimulering offentlig upphandling . Licensen uppfyller IFPSM:s (International Federation of Purchasing and Supply Management) internationella krav.
Boka utbildningen
Välj ett startdatum på första kursen för att få ett rekommenderat kurspaket. Du kan själv klicka på respektive kurs och byta datum och ort till när du vill läsa kurserna i ditt paket.
Vi rekommenderar att du läser kurserna i turordning.
Anmälan Du bokar in dig på telefon 08-752 16 80, via e-post silfonline@silf.se eller direkt på webben.
Bekräftelse En bekräftelse på din anmälan skickas till den e-post du angett i bokningen. I bekräftelsen finns en länk till våra Allmänna villkor i sin helhet.
Kallelse Kallelsen skickas ungefär 5 veckor innan kursstart till e-post du angett i bokningen.
Betalning Fakturan får du i samband med att kallelse till kursen skickas ut. Den ska vara betald senast 3 dagar före kursstart. För paketbokningar gäller betalning senast 3 dagar före första kursstart. Fakturan för hela paketbokningen erhåller du i samband med att kallelse till första kursen skickas ut.
Avbokning Om du får förhinder att delta på kursen är det viktigt att du omgående meddelar oss det. Om inte annat överenskommits gäller följande avbokningsregler: • vid avbokning 28–14 kalenderdagar före kursstart debiteras 50% av kurspriset • vid avbokning 13–0 kalenderdagar före kursstart debiteras fullt kurspris. Du har möjlighet att överlåta din plats till en kollega. Om del av paketbokning avbokas debiteras ordinarie pris för de kurser som genomförts och/eller kommer att genomföras.
Internatkurs Internatkurs genomförs under dag- och kvällstid. Vid internatkurser bokar vi övernattning inkl. frukost och middag för alla deltagare. Om du inte tänker utnyttja rummet och/eller middagen, skall du meddela detta när du anmäler dig till kursen. Vid internatkurser ingår kostnader för lunch samt för- och eftermiddagskaffe i kursavgiften. Internatkostnaden ingår inte i kursavgiften, utan betalas direkt till hotellet/kursgården. Med internatkostnad avses här kostnaden för övernattning med frukost och middag. Om återbud inkommer mycket sent debiteras anmälaren internatkostnaden enligt gällande regler baserade på hotellets/kursgårdens avbokningsvillkor.
Dagkurs Dagkurs genomförs under dagtid men även kvällspass kan förekomma. Eventuell logi ordnas och betalas av deltagaren själv. Vid dagkurser ingår kostnader för lunch samt för- och eftermiddagskaffe i kursavgiften.
Nöjd-kund-åtagande Silfs ambition är att kursdeltagare som deltar på kurs hos Silf skall vara nöjd med kursens genomförande och innehåll. Skulle kursdeltagaren inte vara nöjd svarar Silf Competence för kursavgiften för deltagande i samma kurs vid ett annat kurstillfälle, om så är möjligt, med annan lärare.