Respondent till PMI - Inköpschefsindex

PMI, Purchasing Managers Index, är en konjunkturmätare för den svenska marknaden som genomförs i samarbete mellan Silf och Swedbank. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från cirka 200 inköpschefer som ingår i en svarspanel.

Intresserad av att delta i Silfs och Swedbanks Inköpschefsindex-panel?

Arbetar du som inköpschef och är intresserad av att delta i Inköpschefsindex-panelen? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Som tack för att du deltar i denna panel får du ett kostnadsfritt medlemskap i Silf (värde 2 850 SEK).

 
Panel för PMI/Inköpschefsindex
 
(Fält markerade med * är obligatoriska)

Månadens PMI

PMI - inköpschefsindex industrisektorn

PMI inköpschefsindex PMI oförändrad på 47,0 i februari – bottenkänning i industrin. PMI-total var oförändrat i februari på 47,0 och det är sjunde månaden i rad som indexet är utanför tillväxtzonen. Nedgången i industrin fortsätter men i en avtagande takt. Fler tecken tyder på att industrikonjunkturen håller på att bottna samtidigt som produktionsplanerna är på väg upp, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. Läs mer om PMI - inköpschefsindex industrisektorn

PMI - inköpschefsindex tjänstesektorn

pmi-tjänster graf PMI–tjänster föll i februari till 45,7: sviktande orderingång tynger. Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) sjönk till 45,7 i februari från 50,8 i januari, den lägsta nivån på över två år. Det är en ovanligt stor nedgång och även om enskilda månadsutfall ska tolkas med viss försiktighet pekar trenden nedåt. Konjunkturnedgången sätter nu allt djupare avtryck i svensk tjänstesektor och på företagens affärsplaner, vilket ökar risken för en stigande arbetslöshet, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex. Läs mer om PMI - inköpschefsindex tjänstesektorn