Returnerar sina inköp

Ny studie avslöjar att 25% av svenska onlinekunder returnerar fler än 3 artiklar

Kundreturer har en tydlig inverkan på förtjänsten, dock visar resultaten från en ny JDA/ Centiro-studie att kundreturerna ökar. Den mest populära orsaken är att varan inte uppfyllde förväntningarna.



Läs den här nya rapporten för att få de senaste insikterna i svenska onlinekunders preferenser, beteenden och erfarenheter – Känner du dina kunder så bra som du tror?



Rapportens huvudpunkter:

  • 57% av vuxna svenskar har någon gång returnerat en vara köpt online.
  • Konsumenterna börjar i högre utsträckning acceptera leveransavgifter för premiumtjänster.
  • Att investera i Click & Collect lönar sig då det öppnar upp nya intäktsvägar genom ökat antal besök i butik vilket i sin tur leder till ökad butiksförsäljning.
  • Av de konsumenter som upplevde problem hade 1 av 4 konsumenter fått en skadad vara.

JDA & Centiro Customer Pulse 2017, Sweden, pdf

Silf Insight

Logga Silf Insight Silf Insight ger dig en blandning av nyheter, reportage, intervjuer och fördjupningar inom inköp, logistik och supply chain. Allt i ambitionen att förstärka och inspirera din yrkesmässiga roll. Läs mer om Silf Insight