Silf stör en inköpschef: Jonas Magnusson på BrandFactory

Silf träffade Jonas när han var på kurs på Silf och passade då på att intervjua honom om hans roll som inköpschef på BrandFactory. Läs om hur inköp, logistik och materialplanering har en tydlig och viktig del för företaget och vilka intressanta projekt de har på gång samt vad gör BrandFactory till en spännande arbetsgivare.

Som Inköpschef på BrandFactory...

...ansvarar jag och mina medarbetare för allt direkt och indirekt material samt allt fastighetsrelaterat för verksamheterna i Sverige.

Hur kom det sig att du började med inköp som profession dvs vad fick dig att välja den vägen?

Jag hade förmånen att som ung ingenjör och trainee på Scania provsmaka på olika möjliga yrkesval som t ex produktionstekniker och konstruktör. Det var initialt kombinationen av teknik och affärer som lockade då jag insåg möjligheten till positiv påverkan.

Vad känner du dig stolt över att ni har åstadkommit på BrandFactory?

Vi har påbörjat en resa med hela företaget där inköp, logistik och materialplanering är en tydlig och viktig del. Vi har fått ihop leverantörsstrukturen till färre och de bättre leverantörerna i en första omgång. Vi har blivit tydligare i vad våra önskemål, krav och förväntningar är. Vi har på så sätt fått bättre service, lägre kostnader och en förenklad vardag och det finns många potentialer kvar för oss att utveckla.

Vilken betydelse har inköp på BrandFactory?

Inköp är en viktig kommersiell kompetens för vår helhetsaffär och resultat. Vi är en tydlig stödfunktion till produktion och projekt där de är våra tydligaste internkunder.

Vilken betydelse har logistik för BrandFactory?

Logistiken är en viktig och tydlig del i vår affär då vi jobbar med många material, korta ledtider på beställningar från kund till leverans. Fungerar inte logistiken på inkommande eller utgående transporter då har vi omedelbart en missad leverans till kund.

Vad står ni inför under 2018, några spännande projekt på gång?

Vi kommer att rulla ut ett gemensamt produktionssystem för alla siter i Sverige. För inköp och logistik kommer det att ha stor betydelse för vilken översikt och analys vi kan göra med allt från materialbeställningar till transporter.

Vad gör BrandFactory till en spännande arbetsgivare?

BrandFactory är den största aktören i Norden i den nisch vi verkar i. Vi är en one-stop-shop för kunder som vill få hjälp med och köpa ”allt” för deras visuella kommunikation från en partner som t ex visitkort, reklamtryck, årsredovisningar, broschyrer, bilfoliering, fasadskyltar, mässmontrar till rörlig kommunikation via bildskärmar. Vi gör det mesta och det vi inte gjort tidigare löser vi åt kunden.

Du gick nyligen Grundutbildning logistik & Supply Chain på Silf, hur ser du på Silf som utbildningsaktör?

Silf är för mig en perfekt utbildare då kurserna fyller på med kunskap och påminner/lyfter om kunskap som man har och på så sätt ger struktur och kompletterar kompetensen på ett tids- och kostnadseffektivt sätt.

Silf Insight

Logga Silf Insight Silf Insight ger dig en blandning av nyheter, reportage, intervjuer och fördjupningar inom inköp, logistik och supply chain. Allt i ambitionen att förstärka och inspirera din yrkesmässiga roll. Läs mer om Silf Insight