Grundutbildningen i offentlig upphandling ger dig de verktyg och tekniker du behöver för att genomföra bra och hållbara upphandlingar. Du stärker din skicklighet och uppdaterar din upphandlings- och inköpsteknik genom relevanta behovsanalyser och nya verktyg för bl.a leverantörsbedömningar.
Helhetssyn på inköpsprocessen
Upphandling är så mycket mer än LOU och LUF. En strukturerad helhetssyn genom hela inköpsprocessen lägger grunden för att göra goda och långsiktigt hållbara affärer och upphandlingar.
Som offentlig upphandlare och inköpare är det mycket viktigt att du har goda kunskaper och kompetens inom strategiskt inköp, då du hanterar stora och små risker för att göra bra affärer. Med vår moderna kurs i offentlig upphandling stärker du din kunskap inom strategiskt inköp.
Du kan välja att läsa kurserna var för sig eller boka hela Grundutbildning offentlig upphandlingtill ett förmånligt paketpris där alla delkurser ingår.
Grundutbildning offentlig upphandling ger dig
Offentlig inköpsteknik
Affärsmannaskap och upphandlingsfunktionens roll
Förhandlingsteknik
Att arbeta proaktivt med Inköpsprocessen - från behovsanalys till leverans och uppföljning
Hur upphandlingen påverkas av lagar och juridik
Hur du som upphandlare och strategisk inköpare kan utveckla samarbeten med leverantörerna
För att optimera ditt lärande integreras praktiska övningar med teoretiska avsnitt. Som offentlig upphandlare och inköpare är det mycket viktigt att du har kompetens inom strategiskt inköp, då du hanterar stora och små risker för att göra bra affärer.
Syfte och utbildningsmål
Syftet med utbildningen är att du ska få en god grund för att kunna genomföra effektiva och affärsmässiga upphandlingar. Målet är att du ska få ett helhetsperspektiv på upphandlingsprocessen, en bättre upphandlingskompetens och en ökad trygghet i din roll som upphandlare.
Vem ska gå Grundutbildning offentlig upphandling?
Du som på olika sätt arbetar med upphandlingar och fattar inköpsbeslut. Utbildningen riktar sig både till dig som är ny som upphandlare/inköpare och för dig som arbetat några år och fått ett större ansvar.
För att du ska kunna ta till dig innehållet i den här utbildningen krävs inga formella kunskaper. Det är bra om du har viss erfarenhet av inköp eller upphandling.
Grundutbildning offentlig upphandling är en fristående utbildning som även ingår i Silfs certifieringsprogram i inköp och upphandling, CUSilf®, för dig som ska bli certifierad upphandlare. Grundutbildningen går också att genomföra med inriktning LUF för dig inom försörjningssektorn. Vänligen kontakta oss om du är intresserad av att läsa utbildningen med inriktning mot LUF.
Kursmaterial
Största delen av kursmaterialet tillhandahålls endast digitalt. I samband med din kallelse får du ett mail med inloggningsuppgifter till vår lärplattform där materialet finns tillgängligt.
Du lär dig
Att arbeta proaktivt med upphandlingar, med nyttan för hela verksamheten, från leverantör till beställare och användare, i fokus
Hur du styr moderna inköps- och upphandlingsprocesser med framgång
Hur du som upphandlare och strategisk inköpare kan utveckla samarbetet med leverantörerna
Upphandlingslicensen
Grundutbildning offentlig upphandling är tillsammans med kursen Inköpsekonomi utformade för att ge dig möjligheten att erhålla Silfs Upphandlingslicens.
Boka utbildningen
Du väljer datum och plats för delkurserna genom att klicka på respektive kurs. Vi rekommenderar att du läser kurserna i turordning.
Bekräftelse En bekräftelse på din anmälan skickas till den e-post du angett i bokningen. I bekräftelsen finns en länk till våra Allmänna villkor i sin helhet.
Kallelse Kallelsen skickas ungefär 4 veckor innan start till e-post du angett i bokningen.
Betalning
Kurs/workshopavgiften faktureras och skall vara betald innan kursstart. För paketbokningar gäller betalning senast före första kursstart.
Avbokning/ombokning av kurs Om du av någon anledning får förhinder att delta på din kurs är det viktigt att du omgående och skriftligen meddelar oss det. • vid av/ombokning mer än 28 kalenderdagar före kursstart debiteras 1500 kr i av/ombokningsavgift. • vid av/ombokning 14–28 kalenderdagar före kursstart debiteras 50% av den aktuella kursens pris. • vid av/ombokning 14–0 kalenderdagar före kursstart debiteras full avgift för kursen. Du har även möjlighet att överlåta din plats till en kollega från samma organisation.
Om del av paketbokning avbokas debiteras ordinarie pris för de kurser som genomförts och/eller kommer att genomföras.
Internatkurs Internatkurs genomförs under dag- och kvällstid. Vid internatkurser bokas rum för övernattning inkl. frukost och middag för deltagare som så önskar. Vid internatkurser ingår kostnader för lunch samt för- och eftermiddagskaffe i kursavgiften. Internatkostnaden ingår inte i kursavgiften, utan betalas direkt till hotellet/kursgården. Om återbud på bokad inackordering inkommer debiteras internatkostnaden enligt gällande regler baserade på respektive hotell/kursgårds avbokningsregler.
Dagkurs Dagkurs genomförs under dagtid men även kvällspass kan förekomma. Eventuell logi ordnas och betalas av deltagaren själv. Vid dagkurser ingår kostnader för lunch samt för- och eftermiddagskaffe i kursavgiften.
Nöjd-kund-åtagande Silfs ambition är att kursdeltagare som deltar på kurs hos Silf skall vara nöjd med kursens genomförande och innehåll. Skulle kursdeltagaren inte vara nöjd svarar Silf Competence för kursavgiften för deltagande i samma kurs vid ett annat kurstillfälle, om så är möjligt, med annan lärare. Detta kurstillfälle skall vara genomfört inom en 12 månaders period efter det ursprungliga kurstillfället.